מה צריך בשביל לפתוח חדר בריחה ?

מה צריך בשביל לפתוח חדר בריחה ?

לכבוד החזרה לשגרה תפסתי את גיא בוסקו מחברת סרברו, מומחה גימיפיקציה ויוצר חדרי בריחה מהמובילים בישראל, לשיחה על תעשיית חדרי בריחה, על מאחורי הקלעים של התחום והאם כל אחד יכול לפתוח חדר בריחה?

בוא נתחיל מההתחלה, איך הגעת לתחום של חדרי בריחה? 

אני חושב שמשחוק באופן כללי זה משהו שהיה טבוע בי עוד מהילדות. אבא שלי זכרונו לברכה היה יוצר לנו בבית משחקים שהוא היה ממציא, הפעלות ימי הולדת מבוססי חידות וזה היה לפני 30-40 שנה, כן?

גדלתי בבית מאוד יצירתי ומעודד יצירתיות, והייתי ועודני גיק של מדע בדיוני ופנטסיה. לכן במקביל לעבודה בהייטק כתבתי סיפורים שזכו בפרסים, מחזות שעלו על במות בכנסים וסרטים שהוצגו בפסטיבלי נישה בכמה מקומות בעולם.

כשתחום חדרי הבריחה הגיע לארץ זה היה כמו חלום שהתגשם עבורי, גם משהו שמתאים באופן מושלם למה שאני אוהב וגם (לא פחות חשוב)משהו שאפשר להתפרנס ממנו.
ולהתפרנס מיצירתיות זה ממש לא עניין של מה בכך.

אז עזבתי את ההייטק והקמתי את החדר הראשון שלי (אבירי השולחן העגול).

איזה עוד חדרי בריחה יצרת או השתתפת בתהליך היצירה שלהם?

זו רשימה ארוכה של מעל למאה חדרים, בין השאר הייתי מעורב ביצירה של “ההתערבות”, “שודדי הפיראטים”, “גריז”, “עמי ותמי”, “קיוב”, “העוקץ”, “אקשן”, “ספר הצללים”, “מסעות גוליבר”, “הקצביה”, “מחוז 13”, “קוואבנגה”, “האילומינטי”, “אוצר לאומי”, “החבובות” ועוד רבים אחרים.

אילוסטרציה: חדר בריחה

אם כבר מדברים על זה, אז מאיפה אתה לוקח את רעיונות לחידות שאתה יוצר?

זו השראה שבאה מ… הכול.

לפעמים אני רואה משהו ואני אומר “הו, זה יכול להיות אחלה חידה” ואני רושם לעצמי ואחר כך אם בא פרויקט שיתאים לחידה הזו, זה יכנס לשם. לפעמים זה הפוך, אני עובד על פרויקט ובהתאם לפרויקט מחפש חידה.

חדרי בריחה באיזה נושאים חסרים לך בשוק?

יש הרבה אבל אם הייתי צריך לבחור נושא פנטסיה אחד ונושא מד”ב אחד, אני מניח ש”הנסיכה הקסומה” ו”אינספשן” הם הראשונים שעולים לי לראש.

ושאלה שכנראה שואלים אותך כל הזמן – כל אחד יכול ליצור חדרים או שצריכים הכשרה מיוחדת לזה?

איך אמר השף גוסטו? “כל אחד יכול לבשל”, לכן כל אחד יכול ליצור חדרים אבל הם לאו דווקא יהיו טובים או כלכליים. 

ביצירה של חדרי בריחה זה לא רק “לכתוב חידות” או “לכתוב עלילה”. יש חשיבות עצומה לפלואו המשחקי, למיקום של דברים בחלל, לאספקטים פסיכולוגיים שונים והשפעות של חלקים מסוימים במשחק על מה שקורה לשחקנים מבחינה פיזיולוגית, אם זה אדרנלין או אנדורפינים שמושגים כתוצאה מביצוע של דברים מאוד ספציפיים בסדר מאוד ספציפי.

אלו דברים שצריך ללמוד ובעיקר לצבור בהם נסיון, גם כבעלים של חדר וגם כשחקן.

מי שלא הפעיל מאות קבוצות – איך ידע איך קבוצות שונות מתנהגות בחדרים?
מי שלא שיחק במאות חדרים – איך ידע איפה כל הכשלים הקטנים בחוויה נמצאים?
מי שלא נמצא בתוך התחום ולא חי אותו – לא יודע כמה דברים עולים.

אילוסטרציה: חידות בחדר בריחה

יצא לי לקרוא תסריטים שנכתבו על ידי אסקייפרים מנוסים שלא הקימו עסק מעולם, ולא יודעים את ההבדל בין קיר גבס לMDF ובוודאי שלא ניהלו צוות של תפאורנים, אנשי סאונד וכו’.

התסריטים האלה בדרך כלל גם בלתי ישימים כלכלית, גם מכילים כשלי בניה בסיסים (לפעמים דברים שסותרים את חוקי הפיזיקה), וגם ברוב המקרים פונים לקהל יעד של אסקייפרים מנוסים, מה שאומר שהקהל הרחב (שהוא 95% מההכנסות) לא יסתדר איתם וכתוצאה מכך לא יהנה בהם.

לדעת ליצור בתחום, זה לא רק לדעת ליצור חוויה אימרסיבית, זה גם לדעת ליצור אותה תחת אילוצים פרקטיים.

הרבה פעמים מבקשים ממני “תכתוב לי חדר שיתאים ל50 מ”ר הספציפיים שאתה רואה בתכנית הרצפה הזו, גובה התקרה הזה, ולא יחרוג מתקציב של כך וכך”- ואת זה יש רק שני ספקים בתחום שיודעים לעשות, אני לא אגיד מי השני אבל הוא חבר טוב.

באקלים הכלכלי של היום, אחרי קורונה, היית ממליץ למישהו חדש בתחום לפתוח חדר בריחה? 

התשובה לזה מתבססת על המון שאלות שאני שואל את כל מי שרוצה להכנס לתחום:
כמו האם הוא בנה תכנית עסקית ואיך היא נראית, מאיזה תחום הוא מגיע, כמה הוא מכיר את תחום חדרי הבריחה ומצבו הנוכחי, ועוד…

אבל אולי השאלה הכי חשובה היא “באיזה איזור בארץ?”

כי מישהו שרוצה להכנס לתחום ולפתוח חדר בתל אביב או בראשון לציון זה ממש לא אותו דבר כמו מישהו שרוצה לפתוח חדר בירושלים.

באופן קצת מצער (אך לא מפתיע) השאלה “האם אתה מביא משהו חדשני לתחום” היא פחות רלוונטית מ”איך נראית התכנית העסקית שלך” ו”האם יש לך יכולות שיווק”.

מה הפרוייקטים שאתה עובד עליהם עכשיו ? 

ברגע זה ממש אני כותב שני חדרים חדשים עבור בעלי חדרים שכבר יש להם מתחמים ומחפשים להתרחב, עובד על כתבי חידה למרחב בריחה בשטח של פארק בצפון, עוזר בתכנון הרצות למשחק שכתבתי למוזיאון בירושלים, עובד על קמפיין המימון של “חדר בריחה – הספר” שהוא ספר משחק חדש שכתבתי יחד עם אורגיל בוכריס והרשימה עוד ארוכה…

אילוסטרציה: זוג בחדר בריחה

ושאלה אליך כשחקן, מה ההרכב המועדף עליך ומה החדרים האהובים עליך בחו”ל? 

שלושה או ארבעה אנשים זה אידיאלי.
בדרך כלל אני עושה חדרים עם אלי ורון שהם אחיי לתחום ואחראים בעצמם על לא מעט חידות בחדרים בארץ. בנסיעות שלנו לחו”ל לרוב מצטרף אל שלושתינו עידן שהוא אחד הבעלים של חברת פאניקה.

שיחקנו בהמון חדרים מצוינים בהרבה מדינות, אבל הולנד לוקחת לא מעט מהטופ, בין השאר עם החדרים the dome וthe end המצוינים, אבל אם רוצים value for money אז אתונה מנצחת.

מילים אחרונות לפני סיום?

כל מי שהתחום חשוב לו, צאו מהבתים ולכו לתמוך ולשחק בחדרי בריחה.

יש מלא חדרים מדהימים ללכת אליהם וזו הפעילות הכי הכי בטוחה שיכולה להיות. אין בטוח מזה.

תגובה אחת בנושא “מה צריך בשביל לפתוח חדר בריחה ?

השאר תגובה